Social Media

MY HOBBY - SYNCHRONIZED SKATING

|
Multa pyydettiin postausta, jossa kertoisin hieman mun harrastuksestani - muodostelmaluistelusta. Niille jotka ei vielä tiedä mitään lajista: muodostelmaluistelu on taitoluistelun joukkuelaji, jossa tehdään samanaikaisesti kuvioita jäällä yhdessä musiikin tahtiin. Toi oli tommonen muodostelmaluistelu pähkinänkuoressa, mutta toki lajiin liittyy paljon enemmän asioita.
jjj
Mun oma ''ura'' alkoi, kun olin ensimmäisellä luokalla Askiston koulussa ja yksi EVT:n yksinluisteluvalmentajista oli tullut kertomaan luistelusta jossain koulun liikuntapäivässä ja äiti päätti ilmottaa mut luistelukouluun. Muistan vieläkin ekan kerran, kun menin sinne tunnille enkä osannut tehdä oikeastaan mitään vaikka toki olin ollut aikaisemmin ulkojäillä. Luistelukoulussa olin 2 vuotta ja siirryin aina ryhmästä toiseen kunnes yhdellä tunnilla meidän ohjaaja antoi mulle kirjekuoren, jossa kysyttiin haluisinko siirtyä muodostelmaluistelupuolelle tulokasjoukkueeseen. Tulokkaissa vietin 2 kautta (=yksi kausi on siis aina about vuoden mittainen) ja tokalla kaudellani odotin kovasti siirtoa ylemmälle tasolle minoreihin, mutta silloiseksi pettymyksekseni en päässyt ja muistan miten paljon se harmitti mua. 

Meidän seurassa oli ollut jo kai pari kautta kansallinen juniorijoukkue, mutta se alkoi kisaamaan vasta mun toisella tulokaskaudella. Kyseinen joukkue sijoittui kisoissa viimeisten joukkoon ja muistan kuinka aloin itkemään, kun näin mun nimen joukkueen nimilistalla. Mietin menisinkö johonkin toisen seuran minoritasolle, mutta päätin mennä oman seuran juniorijoukkueeseen.

Ensimmäiset kaudet meni aikalailla harjoitellessa ja kehittyessä joukkueen tasolle. Vietin ekat kaudet oikeastaan pelkkänä varaluistelijana, koska en todellakaan ollut samalla tasolla kuin muut. Näillä kausilla joukkueemme kehittyi huimasti ja saimme ensimmäiset mitalit ja sijoituimme loppukisoissa 1. kaudella viidenneksi ja toisella kaudella kolmanneksi. Saimme myös ensimmäiset kultamitalit. Kolmannella kaudellani pääsin kisaamaan ensimmäiset valintakisani ja voitimme niistä kisoista kultaa. Se fiilis oli ja on vieläkin unohtumaton. Toki muillakin kausilla on tullut hyviä saavutuksia, mutta toi on jäänyt tosi hyvin mieleen. 
mmvmvmNyt luistelen kuudetta kautta joukkueessani ja viihdyn siellä niin hyvin. Meidän alkukausi on lähtenyt tosi hyvin käyntiin, ollaan oltu kaksissa kisoissa ja molemmista on lähtenyt mukaan kultamitali.

Me treenataan keskimäärin viikossa 4 kertaa. Toki välillä tulee semmosia viikkoja, kun treenejä saattaa ollakkin kahdet tai sitten viidet. Maanantaisin meillä on pelkkä jääharkka, tiistaisin jää + oheiset (=tehdään ohjelmaa kuivalla tai tehdään kuntoharjotuksia), torstaisin lenkki + kuntosali ja sunnuntaisin baletti + jää. Kaudelle mahtuu myös erilaisia tehopäiviä ja meillä on aina elokuussa ja lokakuussa 3 päivän leirit joissa hiotaan kisaohjelmaa.

Mitä muodostelmaluistelu on antanut mulle? Oon saanut uusia ystäviä ja osasta on tullut kaikista tärkeimpiä henkilöitä mun elämässä. Joukkuetoverit on kuin toinen perhe. Yhdessä riemuitaan ja iloitaan hyvästä kisasuorituksesta ja sijoituksesta ja yhdessä myös itketään ja puretaan huonosti menneitä treenejä tai kisoja.  Joukkuelajissa oppii myös ihan älyttömän paljon. Oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa, tekemään töitä yhteisten tavotteiden saavuttamiseksi ja ryhmätyöskentely on kaiken a ja o.

Toki välillä harmittaa, kun kaverit tekee hirveesti suunnitelmia ja huomaat, että teillä on just silloin kisamatka tai tosi aikaiset treenit. Oon tosi onnekas, koska mun kaverit ymmärtää myös sen, että harrastus vie suuren osan mun aikaa, mutta sitä aikaa minkä vietän ystävien kanssa on oppinut arvostamaan myös ihan eri tavalla. Välillä toki tuntuu, että jäisi paljosta paitsi, mutta se mitä noista aamutreeneistä tai kisamatkoista tarttuu mukaan on ihan sanoinkuvaamatonta. Ei sitä voi muut ymmärtää. Oon saanut kokea niin paljon semmosta mitä muut ei tuu koskaan kokemaan. Koen olevani etuoikeutettu näiden kokemusten takia. Harrastus ottaa paljon, mutta se antaa ihan älyttömästi takaisin.
mnnnpoJotakuta kiinnosti tän harrastuksen rahapuoli. Kansallisella tasolla on ''halvempaa'', kun vertaa sm-tasoa. Muodostelmaluistelu on kyllä tosi kallis ja rahaa vievä harrastus. Kauden mittaan pitää hankkia joukkuevarusteet ellei niitä ole jo entuudestaan, uusi kisapuku ja siihen kuuluvat koristeet, hiuskoristeet ja kisakorvikset, kisamatkat, jäämaksut, mahdollisesti uudet luistimet ja siihen vielä terät ja lista jatkuu vaan. Viime kaudella maksut oli about siinä 3000€ tienoilla ja siihen siis kuuluu jäämaksut ja loput rahaa vaativat asiat.

Toivottavasti tää kerto kaiken olennaisen, vastaan kyllä mieluusti kysymyksiin jos niitä tulee! Oon kyllä niin onnellinen, että oon tutustunut tähän lajiin ja oon varma, että käyn vielä eläkeiällä katsomassa muodostelmaluistelukisoja. Siitä on tullut vaan niin suuri osa mun elämää. - J

Kuvat: WeHeartIt ja omat kuvat
2 kommenttia on "MY HOBBY - SYNCHRONIZED SKATING"
  1. Jee, oli kiva postaus vaikka tiesinkin jo melkein kaiken valmiiksi hehe ;) ihanaa että muodostelmaluistelusta on tullut kokoajan enemmän ja enemmän tunnettua ja ihmiset tietää siitä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah jep ;) ja niimpä! Toivottavasti se olympiatoive toteutuisi tulevana keväänä!

      Poista

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9