Social Media

MITÄ OON PUUHAILLUT?

|
IMG_8197
Olen... muun muassa shoppailut tässä parin viikon aikana vähän enemmän. Olen löytänyt ihan tosi hyviä aletarjouksia, jonka johdosta ehkä hieman innostuin. Kiinnostaisiko teitä nämä mun ostokset? Paljon meikkejä, yhdet kengät ja muutamat vaatteet. Viime perjantaina menin kuitenkin kaverin mukaan etsimään hänelle pikkujouluasua, omani löysin jo!

Olen... käynyt kaverin syömässä uudessa ruokapaikassa. Tää on mulle tosi harvinaista, koska mä syön melkein aina samoissa ravintoloissa, mutta nyt me käytiin Kaaren Spaghetteriassa, jossa oli mun mielestä ihan ok ruokaa, toki oma tekemä kana-pesto-avocadopasta on parempaa! Suuri plussa kuitenkin heille, että heillä sai vaihtaa maksutta täysjyvä- tai gluteenittomaan pastaan. Olen myös tässä parin kuukauden ajan yrittänyt noudattaa FODMAP-ruokavaliota, tai no oikeastaan totuttautua siihen ja pakko myöntää, että on kyllä vaikea muuttaa ruokavaliotaan, mutta sillä oon saanut mun vatsaongelmat katoamaan. 
IMG_8220
Olen... pystyttänyt meille meidän joulukuusen eteiseen. Turkoosi ja hopea sopivat todella hyvin meidän kodin sisustukseen!

Olen... antanut paljon rakkautta meidän pienelle hauvelille. Miksulla on ensi viikolla hammasoperaatio ja vähän jänskättää toisen puolesta, kun viimeksi oli vähän ongelmia saada pikkukaveri hereille nukutuksesta. Lääkärit kuitenkin lohduttivat mua ja äitiä, että mm. nukutustekniikka on vaihtunut tässä muutaman vuoden saatossa. 
IMG_8221
Olen... testaillut vähän erilaisia silmämeikkejä ja rakastunut tähän Everyday Mineralsin luomiväriin sävyssä Green Leaves of Summer*)! Maastonvihreä luomiväri... niin upea sävy, harmi ettei tossa kuvassa näy ihan täysin kyseinen sävy.  Tää on itseasiassa rajausväri, eli kostealla ohuella siveltimellä saa tehtyä rajauksen tolla luomarilla, mutta tätä voi käyttää myös hyvin pigmenttisenä luomivärinä!

Olen... ottanut kymmeniä kuvia Miksusta. Tässä me otettiin Miksun kanssa pikkutorkut ennen kuin haettiin äiti synttäreiltä. Taidettiin me kattoa pari hömppäelokuvaakin Netflixistä. Viime viikonloppuna oli ihan kamala ajokeli...
IMG_8222
Olen... ollut katsomassa muodostelmaluistelun 2. valintakilpailuja Helsingin Jäähallissa kavereiden kanssa. Vitsit miten upeita vapaaohjelmia tänä vuonna on! Olin ihan myyty. 

Olen... nauttinut kisaeväistä, haha! Pakollinen nacholautanen kisoissa. Tajuttiin Janikan kanssa vasta lauantai-iltana, että kaikki kaupat on kiinni Itsenäisyyspäivän takia eli kaikki ruoat piti ostaa ylihintaisina hallilta.
IMG_8246
Olen... aloittanut kevään ylioppilaskirjotuksiin lukemisen. Tykkään ihan älyttömästi, kun meidän maantiedon kertauskurssilla pitää joka tunniki opetella jotain, niin on vähän ''pakko'' opiskella. Mulle tän aineen opiskelu ei kyllä tunnu pakolta, oon ihan fiiliksissä, kun kokoajan oppii jotain! Äiti nauraa mulle, että miten voin olla näin innoissani tästä aineesta ja selitänkin äipälle aina iltaisin planetaarisista tuulista ja eksogeenisistä prosesseista. Ja eipä unohdeta tota salaattia, nam... salaattibaari on paras keksintö ikinä! Hieman kallista lystiä kylläkin.

Olen... läpäissyt biologia 2-kurssin. Halleluja! Oon niin tyytyväinen itteeni, että pääsin läpi tän kurssin ja sain korotettua nelosesta kutoseen, vuhuu! Ope oli vielä ihanasti kirjottanut siihen, että ''vahvasti suoritettu'' ja sainkin kerättyä tuntiaktiivisuus pisteitä täydet, jee!

Tämmösiä MyStoreja multa löytyy Snapchatistä ja jos et oo vielä lisännyt mua niin lisää ihmeessä @janinavanessa! Sieltä pääsee seurailemaan mun arkea! Mä tässä odottelen yhtä pakettia postissa, että pääsisin järjestämään teille ihanille jouluarvonnan, joten pysykäähän kuulolla... - J 
4 kommenttia on "MITÄ OON PUUHAILLUT?"
  1. Hei kuulisin mielellään lisää sun kokemuksista FODMAP-ruokavalioo suhteen! Tai sitten ainakin, kun oot siihen rauhassa totuttautunut. :) Ja millaisia vatsaongelmia, kuinka pitkään? Mulla itselläni jatkui vatsavaivat vuosia (välillä maha kovalla ja välillä päinvastoin, turvotti, pahoinvointi, vessakäynnit tuskaa..), keliakiaa tai mitään muuta ei tutkimuksista huolimatta löydetty. Ravitsemusterapeutti laittoi mut kuukauden FODMAP-kokeilulle (lokakuu) ja oireet helpotti ja osittain katosi. Mutta voi mua laiskaa... Nyt kun sain varmuuden ettei mulla ole mitään vakavaa vaan "vain" se ärtyvän suolen oireyhtymä niin arvaa oonko kiireisinä päivinä lipsunu tuosta ruokavaliosta ja kärsinkö taas satunnaisesti mahavaivoista? Plääh! Ei mitään motivaatioo olla keittiössä niin ajattelin, että jos saat joskus jotain postausta aikaiseksi ESIM. resepteistä mitä noudata tuolla valiolla niin olisin tosi kiinnostunut lukeen! Tarviin jotain boostia tähän totutteluun, se on yllättävän "sekava" ruokavalio :s Mutta tehoaa kyllä! Itselleni pahimmat kyllä taitaa olla vehnät, sipuli, glugoosifruktoosisiirappi ja jotkut hedelmät.. Tulipas stoori mut tää on aihe mistä lukisin blogeistakin mielellään! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Voin tähän jo vastailla, kun oon hieman testaillut mikä sopii mulle jne., mutta oon ihan mun urakan alussa vasta. Mulla on ollut ihan pienestä asti herkkä vatsa ja se reagoi todella helposti jos sinne menee jotain mistä mun kroppa ei pidä. Ajattelin, että se on todennäköisesti vaan laktoosi-intorelanssia ja aloin käyttämään laktoosittomia tuotteita, mutta silti samat jutut on jatkunut vuodesta toiseen ja mä vaan annoin asian olla.

      Mun ongelmat kuitenkin paheni tässä syksyllä aika hurjasti ja multa alkoi tulla verta ja saatoin maata vessan lattialla yöllä, kun mun vatsa oli niin kipeä. Menin sitten lääkäriin ja lääkäri totesi, että mun ongelmat johtuivat todennäköisesti vedessä olleesta kolibakteerista... tätähän mä en vaan voinut uskoa. Multa otettiin sitten verikokeita ja erilaisia näytteitä, mutta niistäkään ei tullut mitään ilmi, muuta kun se, että mulla on laktoosi-intorelanssi. Näytteistä ei kuitenkaan löydetty keliakiaa tai sitä kolibakteeria.

      Veren tulo loppui ja mun vatsa alkoi voimaan hieman paremmin, mutta ei se silti ollut ihan ok. Aloin lukemaan lisää netistä ja vähän sort of analysoin itselleni myös ton ärtyvän suolen ja päätin ryhtyä kokeilemaan FODMAP-ruokavaliota. Lopetin ihan ekaksi purkan syömisen, aloin juomaan vettä (nyt tosin oon lipsunut tästä...) ja vähensin vehnätuotteet, koska koin, että niiden jälkeen mulle tuli pahimmat oireet. Korvasin vehnätuotteet esimerkiksi gluteenittomalla pastalla (Lidlistä saa ihan sairaan hyvää ja halpaa! Gluteenittomat tuotteet tuppaa olemaan niin kalliita...), toki syön vehnää pienissä määrin päivittäin. Mun pitäisi kokeilla myös sipuleiden vähentämistä, mutta se on niin vaikeaa, kun tykkään niistä niin paljon...

      Musta ois kans ihan huippua jos joku osaisi tulla tähän antamaan jotain auttavaa kommenttia, just noista resepteistä! Tiiän täysin ton tunteen, kun lipsuu ruokavaliosta, mutta just kiireisinä päivinä tulee syötyä vähän mitä sattuu... sen lipsumisen takia joutuu valitettavasti kärsimään melko pitkään...

      Toivottavasti tästä oli apua (huh mikä kilometrikommentti...)! Oon vielä menossa lääkäriin ensi viikolla jos siitä olisi jotain apua, saa nähdä. Ruokareseptejä mulla ei niinkään ole tai syön melko normaalisti, mutta välttelen juurikin vehnää, kaaleja, ksylitolia... Tsemppiä jatkoon! :)

      Poista
  2. Oi vitsi kiitos kattavasta vastauksesta! Kuulostaa tutulta ..

    Samoin minäkin aluksi jätin purkan kokonaan pois, aluks se oli tosi outoo mut nyt oon jo tottunu purkattomuuteen! :D Ja veden juontia oon myös lisännyt. Jes hyvä tietää toi Lidl, että sieltä löytyy halvempia gluttarituotteita! :)

    Tää on kyllä semmonen asia, missä itse tarvis ottaa itteensä niskasta kiinni, että olo helpottaa. Ettei tähän toinen pysty auttamaan ..

    Motivaattoriks mä oon toivonu joululahjaksi "Herkän vatsan valinnat"- kirjaa (Reijo Laatikainen, 2015), jospa siitä sais jotain reseptivinkki yms! Onhan nettikin kaikkea pullollaan mutta mä oon jo niin kyllästynyt googletteleen aiheesta ...

    Mutta kiitos, tsemppiä sullekkin! Oon muute vasta löytänyt blogisi ja innokkaana luen aina uusia postauksias.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi kirja kuulostaa hyvältä idealta, vois kurkata jos kirjastossa ois vaikka se :> kiva kuulla, että oot löytänyt mun blogin ja jäänyt seurailemaan, aina kiva saada uusia lukijoita! :)

      Poista

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9